Kaip sveikai grūdintis

image001 Kaip sveikai grūdintis

Žmonės, siekiantys sveiko gyvenimo būdo, dažnai pagalvoja apie grūdinimąsi ir kaip sveikai grūdintis. Apie grūdinimąsi kalbama, kad tai beveik panacėja nuo  visų bėdų, kaip fizinių, taip ir psichologinių. Ką iš tikrųjų suteikia grūdinimasis?

Grūdinimasis – tai kasdienis, tikslingai nukreiptas procesas, didinantis atsparumą šalčiui per specialius pratimus ir procedūras. Žmogus iš prigimties turi natūralų jį supančios temperatūros adaptacijos procesą. Tačiau dėl besikeičiančių gyvenimo sąlygų, šis mechanizmas tapo atavizmu. Dabar žmonės gali išgyventi ir daugintis praktiškai be šio mechanizmo. Kaip ir viskas, kas nėra naudojama, prisitaikymo šalčiui mechanizmas atrofuojasi ir išnyksta. Kad šis mechanizmas veiktų, reikia jį treniruoti. Grūdinimasis – šio mechanizmo treniravimas.

Ko galima ir ko negalima tikėtis iš grūdinimosi

Yra plačiai paplitusi nuomonė, kad grūdinimasis gerina imuninę sistemą. Tačiau, kartais nutinka, kad ir užsigrūdinę žmonės ima ir suserga peršalimo liga. Taip, užsigrūdinę žmonės mažiau kenčia nuo peršalimo ligų, jų organizmas yra atsparesnis šioms ligoms, ir mažiau jautrus kitoms infekcinėms ligoms.  Tačiau tikėtis, kad grūdinimasis padės jums išvengti hepatito užkrato arba gripo pandemijos metu, tai neverta.

Grūdinimasis, stiprų kūno atšalimą, gali padėti išgyventi su minimaliomis pasekmėmis.

Fiziologiniai grūdinimosi pagrindai

Nukritus aplinkos temperatūrai, kūnas turi išspręsti dvi problemas.  Pirma, išlaikyti vidaus organų temperatūrą.  Antra, šildyti odą ir galūnes tokiu mastu, kad jose nenustotų vykusi kraujotaka. Šios dvi užduotys, tiesa sakant, prieštarauja viena kitai. Organizmas yra priverstas rinktis ką šildyti, vidinius organus ar odą. Jei jis nusprendžia išsaugoti galūnes, tai periferinės kraujagyslės turi  išsiplėsti, jei energijos yra mažai, tai bus priešingai, jos susitrauks, tuomet geriau tegul ranka nušąla, nei širdis.

Jeigu organizmas pradeda labiau šildyti odą, pavyzdžiui, labai girto žmogaus atveju, tai sukelia mirtinų pasekmių, kada lauko temperatūra stipriai atšąla. Tuo metu jie mano, kad jiems karšta, kadangi odos kraujagyslės išsiplėtusios, tačiau vidiniai organai gali būti mirtinai atšalę.

Gerai treniruotame organizme atšalimo atveju įvyksta periferinių kraujagyslių susitraukimas, suaktyvinama šilumos gamyba, padažnėja ir pagilėja kvėpavimas. Po to įvyksta periferinių kraujagyslių išsiplėtimas. Tačiau periferinės kraujagyslės gali likti susitraukusios, jeigu energijos organizme nepakanka, žmogus yra nusilpęs.

Grūdinimasis – tai teisinga organizmo reakcija į šį reiškinį.

Taigi išvada

Pirma, jei jūs reaguojate į šaltį, kaip aprašyta, jūs grūdintas asmuo.

Antra, grūdintis reikia esant geros fizinės būklės, išsekus  grūdintis ir apskritai bet koks atšalimas yra neleistinas ir pavojingas.

Grūdinimosi technika

Sėkmingam grūdinimuisi būtini tam tikri temperatūrų pokyčiai. Lėtas ir silpnas atšalimas praktiškai gali pribaigti bet kurį sveiką ir treniruotą žmogų. Pasaulyje yra mažai žmonių, kurie po 4 valandų pasivaikščiojimo be šiltų rūbų, esant + 14 laipsnių temperatūrai, išliktų sveiki. Ši temperatūra yra pati  pavojingiausia, kadangi organizmo apsaugos mechanizmas nereaguoja į ją. Žmogus lėtai, bet užtikrintai sušąla.

Staigius, stiprius, bet trumpalaikius temperatūros svyravimus gali pernešti beveik bet kuris žmogus, bet tai yra pavojinga kas turi problemų su vidiniais organais. Jie puikiai užgrūdina, bet tai sukelia stresą, kuris gali sukelti problemų širdies ir kraujagyslių bei inkstų ir kitų organų sistemoje.

Siūlomas štai toks metodas grūdintis. Šaltas dušas. Galite pradėti nuo 15 sekundžių. Grūdinimasis neturėtų sukelti dantų kalenimo. Bet svarbiausia, po šalto dušo nusausinti kūną (nusausinkite vandens lašus nuo kūno, bet nesitrinkite su rankšluosčiu) ir palaukite, kol kūnas taps rausvas ir sušils. Jei tai nutiko, tada vadinasi reguliavimo mechanizmai įsijungė, ir kitą kartą stovėti po dušu galima jau ilgiau. Jeigu kūnas nenori rausvėti, tada reikia padaryti keletą pritūpimų ar kitų fizinių pratimų kurie padėtų sušilti. Procedūrą galima pakartoti kelis kartus.

Kontrastinis dušas taip pat yra labai naudingas. Tačiau čia reikia būti labai atsargiems tiems žmonėms, kurie turi problemų su kraujagyslėmis ar serga kokiomis nors širdies ligomis bei onkologinėmis ligomis. Taip pat nepatartinos šios procedūros ir moterims mėnesinių metu.

Kontrastinis dušas puikiai stimuliuoja žmogaus imuninę sistemą. Tačiau, jeigu jūs labai bijote kontrastinio dušo ir bandysite pradžioje su drungnu vandeniu ir šiltu, tai didelė tikimybė, kad persišaldysite. Kadangi žmogaus vidinis reguliavimo mechanizmas nesuveiks ir neįsijungs, ir taip jūs persišaldysite. Geriau tada prisipilkite tris kibirus šalto vandens ir vienas po kito apsipilkite. Taip bus lengviau iškęsti nei stovėti po šaltu dušu 15 sekundžių. Čia jau jūsų asmeninis apsisprendimas.

Jei šąla kojos ir rankos. Atskirų kūno dalių grūdinimas

Grūdinantis pagal aprašytą procedūrą galima užgrūdinti ne tik visą kūną, bet ir atskiras jo dalis. Jeigu jums šąla kojos ir rankos, tai jas galima bandyti užgrūdinti.

Renkitės pagal orą

Nėra gerai, kada žmonės per šalčius vaikšto per lengvai apsirengę. Rengtis reikia taip, kad jūs lauke galėtumėte jaustis patogiai ir komfortiškai pagal, tuo metu esamą temperatūrą ir jūsų veiklą lauke. Bet kuriam organizmui visiškai nėra naudingas ilgalaikis atšalimas, kuris gali atsirasti dėl pernelyg lengvo apdaro ir dėl pernelyg šiltų drabužių, kurie sukelia prakaitavimą, ko pasekoje įvyksta peršalimas. Šilti drabužiai turi būti pagaminti iš medžiagos, kuri gerai praleidžia kūno drėgmę į aplinką. Dar vienas pastebėjimas. Jeigu jūs į šaltį išeinate visai trumpam, tai apsirenkite lengvai.  Tegul organizmas grūdinasi. Jeigu ketinate išeiti ilgam, tuomet apsirenkite tinkamai.

,

2 thoughts on “Kaip sveikai grūdintis

  1. Sveiki,

    Mane sudomino mintis apie grūdinimasi vandeniu (ne kontrastinis variantas). Sakykit ar tokias procedūras reikia atlikti atkirai ar tinka rytais po dušo šiltu vandeniu?
    Taip pat kaip nuspręsti ar vandens temperatūra tinkama? Juk termometro nei vienas neturime pasikabinę ant kaklo.

    1. Sveiki,
      Grūdinimosi procedūroms nebūtina atskirai skirti laiko. Ryte prabudote, į dušą, ir pasileidę vandenį pastovėkite po juo keletą sekundžių. Vandens temperatūra neturėtų būti per šilta, kitaip nebus naudos 🙂 Pasirinkite tokį šaltą vandenį, po kuriuo stovint jaustumėte jog tikrai šalta. Atlikę grūdinimosi procedūrų keletą dienų iš eilės, suprasite koks turi būti šaltas vanduo, kad būtų veiksminga. Tik būtina viena sąlyga – tai reikia daryti kiekvieną dieną.
      Linkime Jums sėkmės ir sveikatos.

Leave a Reply